Op het allereerste visitekaartje van Jan Dirk Stouten stonden de woorden: praten, schrijven en organiseren. Dat had hij destijds goed ingeschat. Al zijn huidige werkzaamheden hebben daar nog steeds mee te maken. Als media-ondernemer is hij mede-eigenaar van de platformen ‘Friends In Business’ en ‘Recht Uit Rotterdam’. Daarnaast is hij een graag geziene presentator en dagvoorzitter van verschillende evenementen. In maart kwam daar nog een nieuwe functie bij: Hoofd Annuleringen.
Jan Dirk: ‘’Er stonden dit jaar mooie evenementen op de planning. Ik zou met René van der Gijp een grote theatershow in Ahoy presenteren en ook het Oude Luxor was al uitverkocht voor twee andere concepten. Samen met veel andere presentatie klussen viel dat allemaal weg.
Gek genoeg bleef ik in die fase erg rustig. De situatie ontstond compleet buiten mijn schuld om. Het overkomt je gewoon.
Redelijk snel is het ook weer goed gekomen omdat wij in ons pand een eigen studio hebben gebouwd. Deze was in eerste instantie primair voor opdrachten van Feyenoord, maar daar zijn we zelf een online talkshow gaan maken: de Recht Uit Rotterdam Lunchbreak. (Hier zijn we met Fritèz ook te gast geweest) We hebben die studio ook veel verhuurd aan bedrijven voor online meetings, webinars, sportcongressen etc. Er zijn in korte tijd redelijk veel alternatieven gekomen dus het is voor mij uiteindelijk geen slecht jaar geworden.’’
Dit klinkt alsof het allemaal vanzelf gaat maar het vraagt wel om veel creativiteit en inventiviteit. Jan Dirk: ‘’Ik ben wel altijd goed in staat om mezelf aan te passen aan nieuwe omstandigheden en om creatief bezig te zijn. Naar mate je ouder wordt kom je er steeds meer achter waar je kwaliteiten liggen. Ik heb toch wel ontdekt dat ik goed ben in nieuwe concepten bedenken en om mensen enthousiast te maken. Maar ik moet dan daarna, wanneer het loopt, ook weer wegwezen heb ik geleerd. Want dan ga ik in de weg staan.
Zo is ook de RUR Lunchbreak ontstaan, mijn week zit normaal gesproken vol met afspraken en presentaties. Daardoor hoorde en zag ik dat er in Rotterdam veel dingen gebeuren die de aandacht verdienen en die in landelijke talkshow geen aandacht krijgen. Door de coronacrisis heb ik tijd gekregen om daar een concept voor te bedenken, er in korte tijd partners bij te vinden én het direct uit te voeren.’’
We gaan nog even een stapje terug naar het succesvol maken van nieuwe concepten. In jouw werkomgeving valt of staat alles met een goed netwerk. Door je werk op televisie en radio heb je een groot netwerk opgebouwd, hoe zorg je ervoor dat dit netwerk warm en actief blijft?
Jan Dirk: ‘’In het onderhouden van mijn netwerk spelen de sociale media een grote rol. Ik post tientallen berichten per week om zichtbaar te blijven en ga normaal gesproken naar zoveel mogelijk bijeenkomsten. Wanneer ik in de auto zit bel ik altijd een aantal relaties om eens bij te praten. Niet om er een opdracht uit te halen, dat zou zelfs raar zijn, maar wel om gewoon interesse te tonen in andere mensen. Dat persoonlijke contact vind ik erg belangrijk en gaat verder dan alleen een zakelijke relatie. Dit heb ik altijd al gedaan; in mijn tijd als sportverslaggever bij Radio Rijnmond bleef ik na de uitzending bijvoorbeeld al lang in de bestuurskamers van sportclubs hangen en ben ik onbewust begonnen met het opbouwen van een netwerk.
Je kan niet op maandag beslissen dat je een groot netwerk wil hebben, daar doe je jaren over. Hierin moet je geven en nemen en vooral betrouwbaar zijn. Ik presenteer bijvoorbeeld meerdere keren per jaar, vrijwillig, evenementen voor goede doelen. Dat zal ik ook altijd blijven doen. Het hoort bij mijn rol en levert indirect ook weer nieuwe mogelijkheden op. De beloning van een groot netwerk hebben is dat je snel kan schakelen wanneer je iets nieuws gaat doen.
In dit media tijdperk is er geen reden meer om jezelf afwachtend op te stellen. Je hebt nu alle middelen in huis om zelf op te vallen en zichtbaar te zijn. Online is de concurrentie natuurlijk groter dan ooit, maar er is ook meer mogelijk om op te vallen dan ooit. Bedenk gekke dingen en doe het gewoon!’’
Hoe vind je dat de evenementenbranche daarmee is omgegaan de afgelopen tijd?
Jan Dirk: ‘’Ik heb erg te doen met mensen die volkomen buiten hun schuld om hun levenswerk hebben zien afbrokkelen. Ondernemers dachten dat dit het beste jaar ooit zou worden. Nu blijkt dat dit het slechtste jaar ooit is én ze zijn driekwart van het personeel kwijt. Mensen proberen veel dingen te doen om bezig te blijven waar ze niets mee verdienen en daar heb ik veel respect voor.
Als je sommige grote horecaondernemers ziet, die gaan nu verplichtingen aan waar ze misschien de rest van hun leven last van hebben. In mijn ogen ontgaat het veel werknemers in loondienst wat er echt aan de hand is. De mensen die een bedrijf hebben betalen deze crisis want die nemen nóg meer risico wanneer het niet goed gaat. En dan hoeven ze niet te gaan staan klappen, maar iets meer besef is wel op zijn plek. Dat besef kunnen we creëren door dat verhaal meer te vertellen.’’
Ik kan me voorstellen dat deze verhalen je persoonlijk ook wel aan het denken zetten.
Jan Dirk: ‘’We krijgen als mensheid nu een soort waarschuwing om nog beter te kijken naar de dingen die er echt toe doen. Ik denk veel na over wat dit nu echt betekent voor mijn eigen houding en hoe je met mensen in je omgeving omgaat. Het is lastig om zelf grote dingen te veranderen, maar ik kan er wel voor kiezen om dingen, die ik ervaar als ballast, eerder los te laten. Ik kan besluiten om met bepaalde mensen wel of niet om te gaan bijvoorbeeld. Daar was ik vroeger misschien emotioneler over maar nu leer ik dat te accepteren.
Arwin Rijstenbil van de vorige ‘Een frietje met…’keek weer erg uit naar het moment dat we weer een heerlijk Fritèz frietje met mayonaise op een druk evenement kunnen eten. Sluit jij je daar bij aan?
Jan Dirk: ‘’Dat lijkt me heerlijk en voor mij mag dat ook gewoon weer bij een volle Kuip zijn wanneer we allemaal weer naar het stadion mogen.’’